lørdag 20. november 2010

Farsdagskaka




Ja, her er da resultatet av maaaaaaaaaange timers arbeid og frustrasjoner....Ikke ble kaka spesielt fin og smaken var overhode ikke til å skryte av. Det skal sies at far, faktisk, ble skuffet (og det skjer omtrent aldri når det kommer til marsipankake....) Huff, jeg mistet motet og gutsen. Det skal sies at jeg i utgangspunktet er veldig glad i å lage mat, bake og dekorere, men er helt på det rene med at jeg ikke er den flinkeste når vi kommer til kakekunst :P Uanset, jeg prøver :D

Jeg fant i denne farsdagsprosessen at MMF (marsmalowfondant) er ut på mitt kjøkken. Det fungerte overhode ikke for meg og smakte aaaaaaaaaaalt for søtt...tom eldstemann spyttet den ut (minsten er ikke glad i søtt i det hele tatt, så han teller ikke her ;)) For det andre, var den jo så hard at det var totalt umulig å få kjevlet ut ett tynnt lag :( Heretter blir det marsipan og smørkrem. Jeg har også tenkt tanken på å anskaffe meg sjokolade transfer, for det ser jo så innmari dekorativt ut. Hadde håpet å rekke det på oreokaka mi i dag, men fikk desverre ikke tak i,men,men...

Tilbake til farsdagskaka...oppskrift kan være en fin ting på enkelte ting, men JEG går tilbake til min egen sukkerbrød oppskrift som er super enkel og som aldri faller, bare hever og blir fin og høy. Det ene lille minuset er at den blir litt tørr, men det er bare å dynke. Den store fordelen (en av dem) er at ALLE kan spise den, værtfall de med cøliaki!!!!!!! JIPPIIIIII!!!!! Når det kommer til hva vi har inni kaka, så tror jeg kansje at jeg må utforske litt til, men vaniljekrem med bjørnebær var bare greit nok.... Og min siste lærdom...skal man stable kaker, ha den letteste øverst...Uansett hvor sterkt "fat" du har under den øverste så skviser den den nederste :(

Med andre ord, dette ble en trist affære, men tanken var god!!!!!! Jeg bør nok gjøre det opp for han stakkaren som er pappa til ungene mine, men neste gang SKAL jeg lykkes, hvis ikke...tja...hmmmmm...får jeg finne på noe annet :P

Håper at de som blir like fortvilt som meg når de ikke får til kunstverket sitt (slik som alle de andre flinke på bloggene rundt omkring), synes det er kjekt å lese dette... Lykke til med neste bakverk :)

Glemte ett moment...royal icing...Jeg tar av meg hatten for ALLE dere som får det til. Jeg holdt på å knekke kroppen og armene i 2 - fy så tungt å få det ut av sprøytespissen....(smakte godt da;))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar