tirsdag 22. februar 2011

ROSA SYKKEL

Jeg merker at jeg plutselig har havnet i ett aldri så lite dilemma her hjemme. Guttungen har nok aldri tenkt at det var det som skulle skje da han første gang (for ca 1 år siden) proklamerte høyt og tyddelig at han ønsket seg ROSA SYKKEL...jeg har latt temaet ligge litt, men det blir bare vanskeligere og vanskeligere da temaet den siste tiden har kommet hyppig opp. Det viser seg at gutten (i følge seg selv) "Elsker rosa", så i går endte vi opp med rosa solbriller - gutten er super stolt, men i dag ble han delvis møtt av den "brutale" virkeligheten da vennene hans oppdaget disse rosa solbrillene..."iiiiiiiiiiiiihhhh rosa, jentefarge, du har rosa jentebriller, du har rosa jentebriller...." Hva skal man si...Jeg har hatt temaet oppe ganske mange ganger med andre voksne etter første "rosa sykkel utbruddet" og det skremmer meg litt å se hvor stigmatiserte vi er...For gutter SKAL jo IKKE ha rosa...

Jeg for min del har faktisk LYST til å innfri guttens inderlige ønske over lang tid om rosa sykkel med korg og "plysj" på rattet, men er redd for hva han vil bli møtt med...spesielt fra voksne...og hva med mobbingen???? En ting er hva jeg kan forklare han, men hva vil alle de andre foreldrene si????

Jeg tenker og vurderer mye...foreløpig blir det svart og grønn løpesykkel til bursdagen (da det ikke var å oppdrive rosa her på stedet), så får vi se når det nærmer seg sommeren hva vi gjør...

Hvorfor er rosa jentefarge og blå guttefarge og hvorfor får jenter gå med blått uten at noen bryr seg, mens kommer en gutt i rosa, så får han høre det????? Arghhhhhh...

Ja,ja...

Lillegutt krever en siste runde med makka pakka, så får reflektere videre senere.

Tar veldig gjerne i mot innspill

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar